Civiele normen
Waar trekt het recht de grens? De lat ligt dus hoog, maar wat kan evenzogoed niet door de beugel? Het leerstuk van de (externe) bestuurdersaansprakelijkheid is tot ontwikkeling gekomen in de rechtspraak. In een lange reeks van opeenvolgende rechterlijke uitspraken is het normenkader voor de bestuurder door de rechter uitgewerkt en fijngeslepen. Het volgende geldt als de huidige stand van het recht.
Zinkend schip
Een eerste scenario waarin de bestuurder met succes kan worden aangesproken, dat is het scenario waarin de rechtspersoon verplichtingen aangaat terwijl het faillissement van de rechtspersoon al in zicht is. De bestuurder die weet of vermoedt dat de rechtspersoon niet zal kunnen nakomen, die heeft in te staan voor de gevolgen als de gedupeerde uiteindelijk onbetaald blijft. In dit scenario, ook wel het Beklamel-scenario genoemd, is de bestuurder persoonlijk aansprakelijk voor de schade van de gedupeerde. De gedupeerde kan niet meer bij de rechtspersoon terecht omdat de rechtspersoon is gefailleerd, maar kan zich dan verhalen op de bestuurder.
Verhaalsfrustratie
Een belangrijke tweede categorie van bestuurdersaansprakelijkheid betreft de zogenoemde verhaals- of nakomingsfrustratie. In deze situaties gaat het erom dat de bestuurder er zelf de hand in heeft dat de rechtspersoon jegens de gedupeerde haar verplichtingen niet nakomt. Denk aan het selectief betalen van crediteuren. Hoewel een bestuurder in beginsel zelf mag bepalen aan wie wordt betaald, ook wel de betalingsautonomie geheten, wordt dat mogelijk anders als de rechtspersoon niet genoeg middelen meer heeft om álle crediteuren te betalen. De rechtspersoon mag dan niet zonder meer betalen aan gelieerde of 'bevriende' schuldeisers.
"Andere omstandigheden"
Het zinkend schip-scenario en de verhaalsfrustratie vormen tezamen de twee stamvormen van bestuurdersaansprakelijkheid. In het arrest Ontvanger/Roelofsen heeft de rechter de deur echter welbewust open gezet voor bestuurdersaansprakelijkheid gegrond op "andere omstandigheden". Hoewel het leerstuk van de (externe) bestuurdersaansprakelijkheid, naast de twee stamvormen, ook komt in tal van varianten en afgeleiden, geldt als de gemene deler dat bij élke vorm van bestuurdersaansprakelijkheid sprake moet zijn van een voldoende ernstig (persoonlijk) verwijt.